مقالات

شیشه ضد آتش

شیشه ضد آتش 1

به کارگیری جداره های شیشه ای مقاوم در برابر آتش نه تنها از افراد محافظت می کنند بلکه از آسیب رسیدن به ساختمان نیز جلوگیری می کنند.

در هنگام آتش سوزی ما با خطراتی از جمله گازهای داغ،دود و انتقال حرارت مواجه هستیم.این خطرات تخلیه ایمن افراد را مختل می کند.استفاده از مصالح ضد آتش از جمله شیشه می تواند ریسک آسیب جدی به افراد و ساختمان را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

شیشه های مقاوم در برابر آتش یا ضد آتش با نام های rated glass, fire resistant glass, fire protection anti fire glass, fireproof glass نیز شناخته می شوند.

شیشه های ضد آتش را می توان از نظر مدت زمان مقاومت در برابر آتش به گروه های مختلف تقسیم کرد.مهم ترین  نکته در کارایی شیشه ضد آتش حفظ پایداری مکانیکی آن در زمان مشخص می باشد.

هم چنین در هنگام آتش سوزی،شعله های آتش و گازهای اشتعال زا نباید از طریق جداره های شیشه ای به بیرون نشت کنند.

عایق حرارتی

زمانیکه آتش سوزی در یک ساختمان رخ می دهد،افراد مستقر در آن باید قادر باشند تا ساختمان را در کم ترین زمان تخلیه کنند.این خروج از بخش هایی از ساختمان انجام می شود که آتش در آن گسترش نمی یابد.لذا نقسیم بندی ساختمان به بخش ها یا محفظه های متعدد مورد نیاز است تا تعداد راههای خروج امن در هنگام آتش سوزی فراهم باشد. امروزه به کارگیری مواد و مصالح مقاوم در برابر آتش در حال افزایش است.شیشه به عنوان یک متریال پر کاربرد نیز از این قاعده مستثنی نیست.از نظر مدت زمان خروج مصالح می توانند 15 دقیقه،30 دقیقه،یک ساعت، 1 ساعت و 30 دقیقه و 2 ساعت در برابر آتش مقاومت کنند.

طبق استاندارد اروپا شیشه های مقاوم در برابر آتش به سه گروه تقسیم می شوند.

  1.  گروه اول (Integrity) : که با حرف اختصاری E شناخته می شوند،شیشه هایی هستند که در هنگام آتش سوزی پایداری خود را در برابر شعله های آتش حفظ کرده و به مدت محدود از نشت دود و گازهای سمی جلوگیری کنند.
  2. گروه دوم (Radiation control): با حرف اختصاری EW شناخته می شوند.این گروه از شیشه ها در حالیکه پایداری خود را در برابر آتش حفظ می کنند،تشعشعات گرما به طرف دیگر شیشه را نیز محدود می کنند و از با جلوگیری از گسترش آتش به ایجاد راه های خروج امن کمک می کنند.
  3. گروه سوم (Insulation):  یا EL.این گروه با حفظ یکپارچگی شیشه در برابر آتش در برابر حرارت عایق بوده و از انتقال آن جلوگیری می کنند.در واقع این نوع شیشه می تواند آتش را در یک محفظه کنترل کند و امکان تخلیه ساختمان در مدت زمان طولانی تر را فراهم می کند.

 

شیشه تک لایه مقاوم در برابر آتش

شیشه تک لایه ای است که پوشش مقاوم در برابر آتش روی آن اعمال شده است. این پوشش می تواند در یک طرف و یا هر دو طرف شیشه باشد. مقاومت این نوع شیشه 30 یا 60 دقیقه است.

شیشه لایه دار مقاوم در برابر آتش

این ساختار از لمینت دو لایه شیشه با پوشش مقاوم در برابر آتش و میان لایه ای مخصوص تشکیل می شود و مقاومت آن 30 یا 60 دقیقه است.

شیشه دو جداره مقاوم در برابر آتش

این ساختار با فراهم کردن مزایای شیشه دو جداره و با به کارگیری شیشه پوشش دار ساخته می شود و مقاومت آن نیز 30 تا 60 دقیقه می باشد.

شیشه دوجداره با هایدروژل ضد آتش

این نوع شیشه از تزریق هایدروژل (HYDROGEL) شفاف بین دو شیشه سکوریت تولید می شود. در هنگام آتش سوزی،شیشه ای که در معرض آتش است می شکند و هایدروژل متورم و مات شده و رنگ آن از شفاف به مات تغییر می کند که بسته به ضخامت این ژل،میزان مقاومت شیشه از 30 تا 120 دقیقه متغیر است.به دلیل به کارگیری هایدروژل ممکن است وزن محصول از استاندارد شیشه های ضد آتش بیشتر شود اما می تواند از نظر آکوستیکی بهتر عمل کند.

این محصول سازگاری مناسبی با مواد دیگر از جمله،آلومینیوم،چوب و استیل دارد و می تواند به عنوان در،پنجره،جداره نما و… به کار گرفته شود.

 

https://lgglass.ie/products-services/fire-glass/

در ویدیو زیر می توانید نحوه عملکرد سه گروه مختلف شیشه مقاوم در برابر آتش را مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *