مقالات

نمای دو پوسته یا Double Skin facade چیست؟

نمای دو پوسته یا Double Skin facade چیست؟ 1

نمای دو پوسته به سیستمی اطلاق می شود که از دو لایه معمولا شیشه ای ساخته شده و هوا در حفره میانی این دو لایه جریان دارد. این فضای خالی ( که می تواند از 20 سانتی متر تا چندین متر متغیر باشد) در دماهای بسیار بالا، باد و صدا نقش عایق را بازی می کند و عملکرد حرارتی ساختمان را در دماهای  بالا و پایین بهبود می بخشد.

جریان هوا می تواند به صورت طبیعی یا مکانیکی درون فضای خالی کشیده شود وهم چنین ممکن است دو لایه شیشه مجهز به دستگاه های محافظت از نور خورشید باشند.

در حالیکه ایده به کارگیری نماهای دو پوسته موضوع جدیدی نیست، تمایل معماران و مهندسان نما در استفاده از آن رو به افزایش است.مخصوصا در طراحی ساختمان های بلند مرتبه. علت محبوبیت این ساختار را می توان در شفافیت بالای نما، آسایش حرارتی و صوتی، کاهش هزینه های تهویه هوا و عدم نیاز به تکنولوژی های خاص در ساخت پنجره جستجو کرد.

نمای دو پوسته یا Double Skin facade چیست؟ 2

https://www.archdaily.com/922897/how-do-double-skin-facades-work

به علاوه نماهای دو پوسته قابلیت سازگاری با هوای سردتر و گرم تر را دارند. این ویژگی تطبیق پذیری در نماهای دو پوسته باعث جذابیت آن برای معماران می شود. از طریق تغییرات جزئی مانند باز کردن یا بستن پره های ورودی و خروجی و یا فعال سازی گردشگرهای هوا رفتار نما تغییر می کند.

در اقلیم های سرد، حفره هوا می تواند به عنوان مانعی در برابر هدر رفت گرمای داخل عمل کند. هوای گرم درون حفره می تواند فضای بیرون شیشه را گرم کند و در نتیجه نیاز به وسایل گرمایشی را در داخل ساختمان کاهش دهد.

نمای دو پوسته یا Double Skin facade چیست؟ 3

https://www.archdaily.com/922897/how-do-double-skin-facades-work

در اقلیم های گرم، می توان با تهویه حفره میانی جذب حرارت خورشید را کاهش داد و از بار سرمایشی ساختمان کاست. حرارت اضافی از طریق فرآیندی که به اثر دود کش معروف است از داخل حفره تخلیه می شود. در واقع اختلاف درچگالی هوا باعث ایجاد یک حرکت دایره وار درون حفره شده که در نهایت باعث خروج هوای گرم می شود. با افزایش دمای هوا در حفره، هوای گرم به بیرون رانده شده و نسیم ملایمی به داخل وارد می شود.

به طور کلی نمای های دو پوسته به شدت به شرایط خارج ساختمان نظیر تابش خورشیدی، دمای خارجی و… وابسته هستند که به صورت مستقیم بر آسایش داخل ساختمان و کیفیت زندگی کاربر اثر می گذارند. بنابراین طراحی دقیق این نما بسیار ضروری بوده و به دانش تخصصی در مورد جهت تابش خورشید، زمینه و اقلیم، شرایط دمایی، سطح اشغال ساختمان و موارد بسیار دیگری نیاز دارد.

مانند هر روش ساخت دیگری این روش نیز مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

مزایای ساختار دو پوسته:

  • کاهش نیاز به گرمایش و سرمایش
  • شفافیت نما و ورود نور طبیعی
  • بهبود عایق بندی ساختمان، از نظر حرارت و شرایط آکوستیکی
  • تهویه طبیعی ساختمان و در نتیجه کاهش اثرات زیست محیطی

سیلیس یا کربنات کلسیم است که برای تقویت چسب،استحکام و انعطاف پذیری اضافه می شود.

معایب:

  • هزینه اولیه بسیار بالا در زمان ساخت
  • اشغال فضا
  • نیاز به نگه داری
  • در صورت تغییرات شدید محیطی( به عنوان مثال سایه اندازی ساخنمان های اطراف) ممکن است به خوبی عمل نکند.

این یادداشت ترجمه مقاله ای است با عنوان How do double skin facade work که در وبسایت archdaily به آدرس https://www.archdaily.com/922897/how-do-double-skin-facades-work قابل مطالعه است.

 

 

 

.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *