مقالات

چرا از شیشه لمینت استفاده می کنیم؟

چرا از شیشه لمینت استفاده می کنیم؟ 1

امروزه عبارت ” شیشه لمینت” در میان فعالان حوزه ساختمان، مهندسان، معماران و… بسیار شنیده می شود. به کار گیری شیشه لمینیت در نمای ساختمان باعث افزایش چشمگیر ایمنی و کاهش آسیب رسیدن به افراد پس از شکست شیشه شده است. در این یادداشت سعی بر آن است تا با ساختار لمینت، ویژگی ها و کاربرد آن در صنعت ساختمان آشنا شویم.

ساختار شیشه لمینت که با عنوان Laminated Glass  شناخته می شود معمولا از دو لایه شیشه و یک میان لایه تشکیل می شود، پیوند و اتصال مستحکمی که بین شیشه ها و میان لایه در حین فرآیند لمینیت و در اثر فشار و حرارت ایجاد می شود عامل اصلی عملکرد موثر این محصول پس از شکست است. در مواردی که از شیشه تک لایه چه به صورت خام و چه به صورت حرارت دیده (سکوریت) استفاده می شود، شیشه پس از شکست فروریخته و احتمال آسیب رسیدن به افراد بسیار بالا می باشد. در صورتی که اگر هر کدام از لایه های شیشه ای در ساختار لمینت بشکنند به میان لایه چسبیده و قطعات برنده شیشه ای فرو نمی ریزد.

شیشه لمینت را می توان در ضخامت و لایه های مختلف تولید کرد. هم چنین می توان با به کارگیری انواع شیشه ها به طور مثال شیشه های کم گسیل یا  Low-E و میان لایه های گوناگون کیفیت و عملکرد ویژه ای برای ساختار لمینت ایجاد کرد. متداول ترین فیلم یا طلق در فرآوری شیشه لمینت میان لایه پلیمری پلی وینیل بوتیرال یا  PVB است که در ساخت شیشه ساختمانی بسیار پر کاربرد است. انواع گوناگونی از فیلم ها با خاصیت های متنوع وجود دارند مانند طلق های آکوستیک یا Acoustic PVB، فیلم های ترموپلاستیک یا TPU، EVA و طلق با خاصیت سازه ای که با عنوان SentryGlas یا SGP شناخته می شوند. استفاده از  میان لایه های پلیمری علاوه بر افزایش ایمنی شیشه می توانند به کاهش ورود اشعه فرا بنفش یا UV و هم چنین میرایی صوت و مقاومت در برابر ضربه کمک شایانی بکنند.

با توجه به ویژگی های گفته شده از شیشه لمینت، این محصول به صورت گسترده در ساخت پنجره، نمای ساختمان ها خصوصا ساختمان های بلند مرتبه، کرتن وال ها، دیوارهای شیشه ای، پله ها، سایبان ها، پل ها، سقف های شیشه ای یا skylight ها، نرده ها، جان پناه های شیشه ای و… کاربرد دارد.

علاوه بر ساخت شیشه های ساختمانی و خودرویی، امروزه شیشه لمینت در مصارف حفاظتی نیز اهمیت یافته است. به عنوان مثال در بانک ها، صرافی ها، گالری ها، طلا فروشی ها و هر کاربری که احتمال هجوم، ضربه و یا حتی انفجار وجود دارد از شیشه لمینت استفاده می شود. این نوع شیشه که با عنوان Security Glass/Glazing شناخته می شود معمولا ترکیبی از چندین لایه شیشه و طلق بوده که می تواند با مقاومت در برابر ضربه و نیروی خارجی ایمنی و امنیت را تامین نماید.

جهت بهره بردن از بهینه ترین ساختار شیشه لمینت همواره باید به مواردی از قبیل موقعیت جغرافیایی ساختمان (از نظر بررسی نیروهای وارده به شیشه مانند نیروی باد)، محل به کار گیری پنل شیشه ای، میزان آلودگی  صوتی و… توجه داشت.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *